Role of Financial Indicators and Firm Characteristics in Determining Firm Value
DOI:
https://doi.org/10.33633/jpeb.v10i2.12819Keywords:
Provitability, Leverage, Size, Firm ValueAbstract
Market value reflects investor confidence in a company’s future performance. A higher market value suggests stronger growth potential and, correspondingly, indicates a greater level of shareholder wealth. Consequently, understanding the factors that influence company value is important. This study seeks to provide empirical evidence regarding the influence of financial performance and company-specific characteristics on company value. This study focuses on companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) in the transportation and logistics sector for the period 2021–2023. A total of 48 data observations were eligible for analysis. The results of the study reveal that financial performance indicators, as proxied by profitability and leverage, do not influence company value. In contrast, company-specific characteristics, as proxied by company size, positively influence company value.References
Afrimelta, N., Mukhzarudfa, M., & Yudi, Y. (2024). Pengaruh Kinerja LIngkungan, Biaya Lingkungan, Kinerja Keuangan dan Struktur Modal terhadap Nilai Perusahaan. Neraca Manajemen, Ekonomi, 4(7), 133–152. https://doi.org/10.8734/mnmae.v1i2.359
Aini, A. N., Wati, K., & Saputri, M. I. (2023). Pengaruh Kinerja Keuangan, Kebijakan Hutang dan Kebijakan Deviden terhadap Nilai Perusahaan. Seminar Nasional & Call for Paper Hubisintek, 402–409.
Amiruddin, Y., & Badollah, I. (2024). Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan pada Industri Infrastruktur Telekomunikasi. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(2), 249–262. https://ip2i.org/jip/index.php/ema
Ana, S., & Wibowo, D. T. (2025). Nilai Perusahaan dalam Formula Tobin’s Q Ratio. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 3(1), 126–135. https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v3i1.1190
Astuti, A., & Lestari, T. (2024). Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Bidang Manufaktur. Owner, 8(3), 2484–2499. https://doi.org/10.33395/owner.v8i3.2303
Carolin, J. Y., & Susilawati, C. (2024). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan. Jesya, 7(1), 588–597. https://doi.org/10.36778/jesya.v7i1.1447
Kusuma, F., Indriasari, I., & Setyorini, N. (2024). Pengaruh Kinerja Keuangan, Leverage, dan Kapitalisasi Pasar terhadap Nilai Perusahaan dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibilitry sebagai Variabel Pemoderasi. Equivalent: Journal of Economics, Accounting, and Management, 2(1), 93–103.
Pangala, L., Sari, R., & Ratu, M. K. (2024). Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan dengan Variabel Kontrol Ukuran Perusahaan, pada Perusahaan Manufaktur Sub Sektor Peralatan Rumah Tangga yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia 2020-2022. Jimpa: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah, 4(1), 355–364.
Prastyatini, S. L. Y., & Utami, M. L. P. (2024). Pengaruh Inflasi, Profitabilitasan Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan. MEA: Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi), 8(1), 2480–2496.
Putri, D. A. S., & Warsitasari, W. D. (2024). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Kebijakan Dividen dan Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia 2017 -2021. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 1509–1524.
Rahma, A. (2024). Ukuran Perusahaan dan Kinerja Keuangan: Faktor Penting dalam Memprediksi Nilai Perusahaan. In AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis (Vol. 4, Issue 1).
Rinaldi, R., & Indrayani, L. (2024). Pengaruh KInerja Keuangan, Struktur Kepemilikan dan Kebijakan DIvidenTerhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ekonomi Bisnis, 23(1), 57–67.
Ross, S. A. (1977). The Determination of Financial Structure: The Incentive-Signalling Approach. The Bell Journal of Economics, 8(1), 23–40.
Safitri, I. I., & Amanah, L. (2023). Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 12(11), 1–19.
Sari, L., & Septiano, R. (2023). Apakah Modal Mempengaruhi Nialai Perusahaan? Studi Kasus pada Perbankan yang Ada di Indonesia. Journal of Social and Economics Research, 5(1), 99–107. https://idm.or.id/JSER/index
Sbastian, D. R., Pontoh, W., & Tangkuman, S. J. (2024). Sinyal kinerja keuangan sebelum dan sesudah pencabutan status darurat pandemi COVID-19. Manajemen Bisnis Dan Keuangan Korporat, 2(2), 224–235. https://doi.org/10.58784/mbkk.173
Scott, W. R. (2015). Financial Accounting Theory (7th ed.). Pearson Canada Inc.
Sihombing, E. N., & Wenny, C. D. (2024). Pengaruh Kinerja Keuangan Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Sektor Pertambangan. 3rd MDP Conference (MSC), 307–315.
Silviyani, Y. A., Risthi, A., & Afandi, A. (2024). Prediksi Financial Distress Model Almant Z-Score, Kinerja Keuangan dan Pengaruhnya terhadap Nilai Perusahaan. In AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis (Vol. 4, Issue 2).
Suriani, N., Risnita, R., & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. http://ejournal.yayasanpendidikandzurriyatulquran.id/index.php/ihsan
Sutihat, A. (2024). Pengaruh Growth Opportunity. In Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis (Vol. 4, Issue 1). www.idx.co.id,
Tandrio, G., & Handoyo, S. E. (2023). Pengaruh Leverage Profitabilitas dan Kebijakan Dividen terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 05(01), 20–27.
Yasya, N. (2024). Pengaruh Green Innovation dan Kinerja Keuangan terhadap NIlai perusahaan pada Perusahaan Sub Sektor Makanan dan Minuman yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2017-2021. Journal of Accounting, Management, and Islamic Economics, 02(No.1), 103–122.
Yeniase, M. V. L. (2024). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kebijakan Dividen sebagai Variabel Moderasi. Litera: Jurnal Literasi Akuntansi, Vol. 4(No.1), 255–262.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Penelitian Ekonomi dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

.png)





