The Students’ Perception of the Teaching Methods and Media on Mandarin Conversation Online Learning at University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33633/lite.v18i2.6391

Keywords:

Mandarin, teaching method, teaching media, online learning

Abstract

Mandarin is the second most widely used foreign language in the world. Teaching Mandarin needs appropriate teaching methods and media to achieve learning objectives. Researchers researched the learning of Mandarin conversation in one of the private universities of Bandung to analyze the influence of teaching methods applied and teaching media used during online learning. The research involved a descriptive analysis method with a qualitative approach. Data collection was done by filling out questionnaires and interviews to determine the alignment of teaching methods and teaching media used and the influence of teaching methods and media on online learning of Mandarin conversation in that university. The results showed that learning Mandarin conversation online using three learning methods (audio-lingual, communicative approach, and task-based methods) and online teaching media Zoom Meeting, YouTube, Morning, and WhatsApp was perceived as effective. It could improve university students’ Mandarin conversation skills.

References

Chandra, E. (2017). YouTube, citra media informasi interaktif atau media penyampaian aspirasi pribadi. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(2), 406–417.

Dwi, B. C., Amelia, A., Hasanah, U., Putra, A. M., & Rahman, H. (2020). Analisis keefektifan pembelajaran online di masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 28–37.

Elisabeth. (2019). Studi analisa metode pengajaran bahasa Mandarin program studi bahasa Mandarin program studi bahasa Mandarin Universitas Kristen Petra Surabaya. Century, 7(2), 13–28.

Elyas, A. H. (2018). Penggunaan model pembelajaran e-learning dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Warta Dharmawangsa Edisi: 56.

Fitria, M., Afifah, L., & Putri, A. E. F. (2020). Metode audiolingual untuk melatih pelafalan nada kata bahasa Mandarin pada siswa kelas XI MIPA 3 SMA negeri 6 Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(1), 126–137.

Hakim, M., & Mulyapradana, A. (2020). Pengaruh penggunaan media daring dan motivasi belajar terhadap kepuasan mahasiswa pada saat pandemi covid-19. Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 4(2), 154–160.

Haqqie, W. N., Wijayati, P. H., & Ventivani, A. (2021). Pemanfaatan akun Youtube berkonten pembelajaran bahasa Mandarin dalam literasi digital pada era pandemi. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(2), 121–130.

Hartanto, W. (2016). Penggunaan e-learning sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Jember, 10(1), 1–18.

Hatmo, S. H. D. (2021). dampak pandemi covid-19 terhadap efektivitas pembelajaran jarak jauh secara daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 115–122.

Laili, R. N., & Nashir, M. (2020). The use of zoom meeting for distance learning in teaching English to nursing students during covid-19 pandemic. UHAMKA International Conference on ELT and CALL (UICELL), Proceedings, 235–244.

Latip, A. (2020). Peran literasi teknologi informasi dan komunikasi pada pembelajaran jarak jauh di masa pandemi covid-19. Jurnal Edukasi Dan Teknologi, 1(2), 107–115.

Lumanda, P. V. (2017). Penerapan prinsip pengajaran bahasa Tionghoa sebagai bahasa kedua pada kuliah percakapan 2 di jurusan s-1 sastra Cina di universitas X Bandung. Jurnal Cakrawala Mandarin, 1(2), 1–13.

Mintowati, M. (2017). Pembelajaran bahasa Mandarin di sekolah: pendekatan dan metode alternatif. Jurnal Cakrawala Mandarin, 1(1), 1–10.

Monica, J., & Fitriawati, D. (2020). efektivitas penggunaan aplikas zoom sebagai media pembelajaran online pada mahasiswa saat pandemi covid-19. Jurnal Communio: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 1630–1640.

Monika, & Rudiansyah. (2021). efektivitas pembelajaran Bahasa mandarin di era digital pandemia dalam meningkatkan kemampuan berbahasa Mandarin. Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra (SELASAR) 5, 5–9.

Nengrum, T. A., Solong, N. P., & Iman, M. N. (2021). Kelebihan dan kekurangan pembelajaran luring dan daring dalam pencapaian kompetensi dasar kurikulum bahasa Arab di madrasah ibtidaiyah 2 kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan, 30(1), 1–12.

Novitasari, C. A., & Riani, D. A. (2017). Metode pengajaran Bahasa mandarin praktis untuk bidang perhotelan di kapal pesiar. Jurnal Lingua Aplicata, 1(1), 36–51.

Prajana, A. (2017). pemanfaatan aplikasi whatsapp dalam media pembelajaran Di UIN AR-RANIRY Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 122–133.

Rodiman, R. S. (2008). Rancangan website pengajaran Bahasa cina berbasis kompetensi komunikatif [Thesis]. Universitas Indonesia.

Saminor, Y., Thamrin, L., & Lusi. (2016). ??????????????????????????. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 5(8), 1–8.

Sholeh, M. B. (2020). Implementation of task-based learning in teaching English in Indonesia: Benefits and problems. Language Circle: Journal of Language and Literature, 15(1), 1–9.

Suyitno. (2020). Analisis data dalam rancangan penelitian kualitatif. Akademika, 18(1), 49–57.

Wulandari, H., & Purwanta, E. (2020). Pencapaian perkembangan anak usia dini di tk selama pembelajaran daring di masa pandemic covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 452–462.

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta, 2(2), 83–91.

Downloads

Published

2022-09-10

How to Cite

Diana, L., & Sutandi, S. (2022). The Students’ Perception of the Teaching Methods and Media on Mandarin Conversation Online Learning at University. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 18(2), 110–122. https://doi.org/10.33633/lite.v18i2.6391

Issue

Section

Articles