Students difficulties in learning the Javanese language
A case study at SMA Negeri 1 Kasiman, Bojonegoro, East Java, Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.33633/lite.v20i2.11105Abstract
Students at SMA Negeri 1 Kasiman face significant challenges in mastering the Javanese language. This research aims to pinpoint the specific difficulties encountered in Javanese language studies. The research employed a qualitative case study approach, focusing on students from SMA Negeri 1 Kasiman. Data were gathered through interviews, documentation, and questionnaires. The analysis was conducted using an interactive model, encompassing data reduction, data display, and drawing conclusions. Findings indicated that students struggle with aksara Jawa (23%), unggah-ungguh basa (21%), tembang macapat (13%), geguritan (10%), cerkak (10%), pranatacara (14%), and drama (9%). This highlights that the most challenging area is aksara Jawa, while drama poses the least difficulty. Contributing factors to these difficulties include insufficient time allocated for the subject and unengaging, uncreative, and non-innovative teaching methods and materials.References
Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami teknik pengolahan dan analisis data kualitatif. Proceedings, 1(1), 173–186. https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PICIS/article/view/ 605
Alifatunnisa, W. A. (2021). Permasalahan Pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. BDK Bandung Kemenag. https://bdkbandung.kemenag.go.id/artikel/permasalahan-pada-pembelajaran-daring-di-masa- pandemic-covid-19
Aryanto, A., Santosa, E., Qurniawati, Z., & Setyowati, H. (2021). Pelatihan Pembawa Acara Berbahasa Jawa Bagi Perangkat Desa di Desa Panggungharjo,Kabupaten Bantul. Community Empowerment, 6(6), 1049–1055. https://journal.unimma.ac.id/index.php/ce/article/ download/4929/2401/
Aswan, A. (2021). Pembelajaran berbicara berbantuan komik strip untuk pembelajar BIPA Korea Selatan. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 17(1), 19–33. https://doi.org/ 10.33633/lite.v17i1.4483
Bakri, M., & Yusni, Y. (2021). Pemanfaatan Youtube sebagai Media Pembelajaran Menulis Puisi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 4(1), 39–46. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i1.1183
Bistari, B. (2018). Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 1(2), 13–20. http://dx.doi.org/10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082
Cahyani, A. P. R., & Zahro, A. (2023). Penyusunan Kumpulan Cerkak Bebungahing Rekasa Sebagai Sumber Belajar untuk Jenjang SMP/MTs. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 11(2), 157–168. https://doi.org/10.15294/piwulang.v11i2.69123
Dewi, K. Y. F. (2024). Diagnosa Kesulitan Belajar. Yayasan Fretanta Pelita Indonesia. https://doi.org/10.1109/isqed.2008.4479675
Fatmawati, Y., & Wiranti, D. A. (2023). Analisis Kesulitan Keterampilan Berbicara Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2053–2063. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5634
Hanafy, Muh. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Litera Pendidikan, 17(1). https:/doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hariadi, S. (2021). Metode Mnemonic Dalam Pembelajaran Menulis Aksara Jawa: Kajian Psikolinguistik Lanjut. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pemberlajarannya, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v4i1.456
Karlina, O. H. (2017). Penggunaan Media Audio-Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Naskah Drama. Literasi : Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 1(1), 28–35. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v1i1.82
Mahardika, S., & Setyaningrum, F. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Pada Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas V Sd Muhammadiyah Bausasran Ii Yogyakarta. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(3), 251–259. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i3.3184
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Method. Terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-metode Baru. Universitas Indonesia (UI-PRESS).
Moelong, & Lexi, J. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nafisah, S., Furnamasari, Y. F., Pendidikan, J., 15, N., Wetan, C., Cileunyi, K., Bandung, K., & Barat, J. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Papan Pintar Dalam Pembelajaran Matematika Kelas Dua Uptd Sdn 1 Juntinyuat. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 1(3), 208–216. https://doi.org/https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i3.360
Noviana, F., & Saifudin, A. (2020). Strategi pembelajaran mata kuliah pemahaman wacana bahasa Jepang (dokkai) dengan metode komprehensif terintegrasi. Japanese Research on Linguistics, Literature, and Culture, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.33633/JR.V3I1.4473
Nurhasanah, & Satriadi. (2020). Kesulitan Belajar dan Faktor Penyebabnya Pada Siswa Smp Sabilal Akhyar Kwala Gumit. STAI Syekh H. Abdul Halim Hasan Al-Ishlahiyah Binjai, 5(3), 248–253. https://jurnal.ishlahiyah.ac.id/index.php/jgt/article/view/41
Nusroh, S., & Ahsani, E. L. F. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Serta Cara Mengatasinya. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 71–92. https://doi.org/10.29240/belajea.v4i2.891
Pratiwi, Y., & Siswiyanti, F. (2014). Teori Drama dan Pengajarannya. Ombak.
Puspita Dewi, O., & Hanifah Insani, N. (2023). Tendensi kesalahan berbahasa jawa pada materi pranatacara siswa kelas X SMA N 1 Karanganyar Kabupaten Kebumen. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 24(2), 462–476. https://doi.org/10.23960/aksara/v24i2.pp462-476
Putra, W. B., & Hasan, L. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android E-Macer Untuk Materi Cerkak di MTS Darul Ulum Waru. JOB (Jurnal Online Baradha), 18(4), 1197–1216. https://doi.org/10.26740/job.v18n4.p1197-1216
Rahmawati, A. N. (2018). Identifikasi Masalah yang Dihadapi Guru dalam Penerapan Kurikulum 2013 Revisi di SD. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 114. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.14227
Rahmawati, Y. (2020). Analisis Sintaksis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 2,1 Tahun. Jurnal Sastra Indonesia, 9(3), 156–164. https://doi.org/10.15294/jsi.v9i3.42793
Saputri, I. I. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Geguritan dengan Metode 3M pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 3 Kroya. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 11(1), 47–64. https://doi.org/10.15294/piwulang.v11i1.67738
Setyowati, H., & Pamilh, L. W. (2019). Permasalahan Sosial Dalam Antologi Cerkak ‘Pulo Asu’’.’ Lokabasa, 10(1). https://doi.org/doi: 10.17509/jlb.v10i1.16932
Siswantari, H., & Mukarromah, N. (2021). Video Animasi Cerita Wayang Tokoh Yudhistira Sebagai Alternatif Pembelajaran BAhasa JAwa Di Sekolah Dasar. Pendidikan Era Supersmart Society 5.0, 5, 141–155. https://eprints.uad.ac.id/29037/
Stake, R. E. (2020). Multiple case study analysis. Guilford Press.
Sugihartono, Fathiyah, K. N., Setiawati, F. A., Harahap, F., & Nurhayati, S. R. (2007). Psikologi Pendidikan. UNY Press.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif & RND. Alfabeta.
Suherman, A. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Metode Akrostik (Penelitian Tindakan Kelas). Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 5(1), 33–48. https://doi.org/https://doi.org/ 10.31540/silamparibisa.v5i1.1720
Tarigan, H. G. (2015). Pengajaran Kosakata. Angkasa.
Thomas, G. (2011). How to do your case study: A guide for students and researchers. Sage Publications.
Wiradimadja, A., Kurniawan, B., & Sukamto, S. (2019). Pelatihan PTK bagi Guru IPS SMP/MTs Malang Raya. Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS), 2(1), 6–12. http://dx.doi.org/10.17977/um032v0i0p6-12
Yani, D., & Rachmania, S. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Wangiwisata. Melior : Jurnal Riset Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.56393/melior.v3i1.1555
Yeni, I. (2013). Kesulitan yang Ditemui Pendidik dalam Pembelajaran Musik melalui Kegiatan Menyanyi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46(1), 1–8. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v46i1.1687
Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan Individu Dari Gaya Belajarnya Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 259–265. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.481
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nadia Lilia Devista, Joko Sukoyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya must agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).