Upaya Peningkatan Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode Quality Function Deployment pada Kedai Kopi Dreeps Coffee Semarang
Abstract
This study aims to identify the attributes of customer satisfaction needed by consumers at the Dreeps Coffee Semarang coffee shop, determine the priority level of consumer needs at the Dreeps Coffee Semarang coffee shop, determine technical actions or responses to meet consumer needs at the Dreeps Coffee Semarang coffee shop and determine priority actions that can be taken Dreeps Coffee Semarang coffee shop in meeting consumer needs. The research sample used the consumers of the Dreeps Coffee Semarang coffee shop, which was determined as many as 100 respondents with a purposive sampling technique because not all samples had standards that matched the phenomenon under study. The data analysis method used in this study is a qualitative method using primary data sources using the Quality Function Deployment (QFD) method at the Dreeps Coffee Semarang coffee shop. The test results obtained by applying the Quality Function Deployment (QFD) method which uses a matrix from the House of Quality (HoQ) or the House of Quality shows several components from the House of Quality that can be used in answering research questions, the components are the Left Room containing consumer needs, the Right Room prioritizes consumer needs, the Upper Room shows the company`s Technical Response, and so on. At the Dreeps Coffee Semarang Coffee Shop, conclusions were obtained regarding the responsiveness variable to determine priority interests, then the company`s Technical Response to priority interests which could be used as priority actions and Roof Space for the Relationship Matrix between Technical Responses. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi atribut kepuasan pelanggan yang dibutuhkan konsumen Kedai kopi Dreeps Coffee Semarang, menentukan tingkat prioritas kebutuhan konsumen pada Kedai kopi Dreeps Coffee Semarang, menentukan tindakan atau respon teknis untuk memenuhi kebutuhan konsumen Kedai kopi Dreeps Coffee Semarang serta menentukan tindakan prioritas yang dapat dilakukan Kedai kopi Dreeps Coffee Semarang dalam memenuhi kebutuhan konsumen. Sampel penelitian menggunakan konsumen Kedai kopi Dreeps Coffee Semarang yang ditetapkan sebanyak 100 responden dengan teknik purposive sampling karena tidak semua sampel memiliki standar yang sesuai dengan fenomena yang diteliti. Metode analisis data yang digunakan pada penelitian ini yaitu metode kualitatif dengan menggunakan sumber data primer dengan metode Quality Function Deployment (QFD) di Kedai kopi Dreeps Coffee Semarang. Hasil pengujian diperoleh hasil penerapan dengan menggunakan metode Quality Function Deployment (QFD) yang menggunakan matriks dari House of Quality (HoQ) atau Rumah Kualitas memperlihatkan beberapa komponen dari House of Quality yang dapat digunakan dalam menjawab dari pertanyaan penelitian, komponennya adalah Ruang Kiri berisi kebutuhan konsumen, Ruang Kanan memprioritaskan kebutuhan konsumen, Ruang Atas memperlihatkan Respon Teknis perusahaan. Pada Kedai Kopi Dreeps Coffee Semarang, diperoleh kesimpulan mengenai variabel daya tanggap untuk menentukan prioritas kepentingan, kemudian Respon Teknis perusahaan terhadap prioritas kepentingan yang dapat dijadikan sebagai prioritas tindakan dan Ruang Atap untuk Matriks Hubungan antar Respon Teknis. Keywords:coffee shopsquality function deploymenthouse of qualityservice qualitycustomer needsReferences
Aprilia, F. R., Ayuliansari, Y., Putri, T., Azis, M. Y., Camelina, W. D., & Putra, M. R. (2018). Analisis kandungan kafein dalam kopi tradisional gayo dan kopi lombok menggunakan HPLC dan spektrofotometri UV-Vis. Jurnal Biotika, 16(2), 38–39.
Budiningsih, A. (2009). Restoran 1B. Yudhistira.
Cahya, H. (2018). Optimalisasi Kualitas Produk Layanan Purna Jual Chevrolet Sumber Andalan Jogja dengan Pendekatan Qfd. Jurnal Penelitian Ekonomi dan Bisnis, 3(2), 91-100. doi:https://doi.org/10.33633/jpeb.v3i2.2301
Cahya, H. N. (2016). Quality Function Deployment (Qfd) Untuk Menentukan Prioritas Peningkatan Mutu Produk Peternakan Ayam Studi Pada Peternakan Ayam Broiler Janu Putra Yogyakarta (Doctoral Dissertation, Universitas Gadjah Mada).
Cahya, H., & Dila, Z. (2022). Penerapan Quality Function Deployment Untuk Meningkatkan EServequal (Implementation of Quality Function Deployment to Improve E-Servequal). Akutansi Bisnis & Manajemen ( ABM ), 29(1), 1-17. doi:10.35606/jabm.v29i1.1020
Cahya, H. N., & Windasari, W. (2021). Quality Function Deployment Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pelayanan PT KAI Di Era Pandemi Covid19. Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis, 18(2).
Cohen. (1995). Quality Fuction Deployment: How to Make QFD Work for You. AddisonWesley Publishing Co.
Fitri, M., & Cahya, H. (2023). Penerapan Quality Function Deployment untuk Meningkatkan Kualitas Pelayanan Berdasarkan Kebutuhan Pelanggan Restoran Cepat Saji Omah Gedhi Steak dan Penyet di Kota Kendal. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 2(2), 105-112. Retrieved from http://publikasi.dinus.ac.id/index.php/JEKOBS/article/view/8502
Ganantrya, P. D., Hartiati, A., & Sadyasmara, C. A. B. (2019). Strategi Peningkatan Kualitas Produk Ayam Goreng Rumah Makan Ayam Goreng Asli Prambanan Renon, Denpasar. Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 7(1), 21. https://doi.org/10.24843/jrma.2019.v07.i01.p03
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program. IBM SPSS 23 (8th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ginting, R. (2018). Penerapan Metode Quality Function Deployment (QFD) dan Value Engineering dalam Upaya untuk Memenuhi Keinginan Konsumen Terhadap Produk Karet Remah di PT XYZ. Skripsi. Universitas Sumatera Utara.
Hairiyah, N., Kiptiah, M., & Fituwana, B. K. (2021). Penerapan Quality Function Deployment (Qfd) Untuk Peningkatan Kinerja Industri Amplang Berdasarkan Kepuasan Pelanggan. Agrointek : Jurnal Teknologi Industri Pertanian, 15(4), 1099–1113. https://doi.org/10.21107/agrointek.v15i4.10744
Heizer, J., & Render, B. (2015). Manajemen Operasi : Manajemen Keberlangsungan dan Rantai Pasokan (11th ed.). Salemba Empat.
Hendra, S., Wahono, A. M., Setiawan, I., Atikno, W., Purba, H. H., & Dito, S. B. (2022). Peningkatan kepuasan konsumen pada Industri restoran dengan metode Quality Function Deployment. Jurnal Manajemen Dan Teknik Industri-Produksi, XXII(2), 111–120. https://doi.org/10.350587/Matrik.
Jauhari, G., & Lubis, R. N. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pelanggan Produk Air Minum Dalam Kemasan (Amdk) Ayia 240 Ml Menggunakan Quality Function Deployment (Qfd). Jurnal Sains Dan Teknologi: Jurnal Keilmuan Dan Aplikasi Teknologi Industri, 20(1), 29.https://doi.org/10.36275/stsp.v20i1.227
Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Principles of Marketing. Salemba Empat.
Kotler, P., & Keller. (2018). Manajemen Pemasaran (12th ed.). PT. Indeks.
Marsum, A. (2005). Restoran dan Segala Permasalahannya (4th ed.). Penerbit Andi.
Maulana, B. (2017). Analisis Daya Saing Ekspor Kopi Indonesia, Brazil, Kolombia, Dan Vietnam. Jurnal Administrasi Bisnis, 50.
Nasution. (2005). Manajemen Mutu Terpadu: Total Quality Management (2nd ed.). Ghalia Indonesia.
Prananda, Y., Lucitasari, D. R., & Abdul Khannan, M. S. (2019). Penerapan Metode Service Quality (Servqual) Untuk Peningkatan Kualitas Pelayanan Pelanggan. Opsi, 12(1), 1. https://doi.org/10.31315/opsi.v12i1.2827
Sari, F., & Cahya, H. (2022). Penggunaan Qfd Sebagai Upaya Perbaikan Kualitas Layanan Wana Wisata Kedung Cinta. Jurnal Manajemen dan Dinamika Bisnis (JMDB), 1(1), 1-14. Retrieved from http://publikasi.dinus.ac.id/index.php/JMDB/article/view/6163
Sekaran, U., & Bougie, R. (2009). Research Method for Business: a Skill Building Approach. John Willey.
Sinawati, S., & Praseptian, D. M. (2019). Penerapan Metode Quality Function Deployment Untuk Mengukur Tingkat Kepuasan Konsumen Pada Cafe “Galileo” Tarakan. Jurnal Sebatik, 23(1), 132–139. https://doi.org/10.46984/sebatik.v23i1.458
Soenarno, A. (2003). Kamus Istilah Pariwisata & Perhotelan. Angkasa. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods).
Penerbit Alfabeta.
Suradi, Syarifuddin, R., & Resa. (2021). No Title. Journal Industrial Engineering and Management (JUST-ME), 2(2), 73–78.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa. Penerbit Andi.
Wijaya. (2018). Manajemen Kualitas Jasa (2nd ed.). Penerbit Indeks.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Which means you are free to:- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.