Pengaruh Lokasi, Promosi, Pengetahuan Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah, Studi Kasus di Desa Branta Tinggi, Kabupaten Pamekasan

Authors

  • Syofiana Mailinda Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.33633/jekobs.v4i2.13165

Keywords:

lokasi, promosi, pengetahuan, minat menabung, Bank Syariah

Abstract

This study aims to analyze the effect of location, promotion, and knowledge on the interest of the people of Branta Tinggi Village to save at Islamic banks. Islamic banks as financial institutions based on Islamic principles need to understand the factors that encourage people to become customers. Using a quantitative approach with the SmartPLS 4 analysis tool, this study evaluates the extent to which the three independent variables affect the interest in saving as the dependent variable. The results of this study are expected to contribute to the development of marketing strategies for Islamic banks in rural areas.                                                      Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh lokasi, promosi, dan pengetahuan terhadap minat masyarakat Desa Branta Tinggi untuk menabung di bank syariah. Bank syariah sebagai lembaga keuangan berbasis prinsip-prinsip Islam perlu memahami faktor-faktor yang mendorong masyarakat untuk menjadi nasabah. Menggunakan pendekatan kuantitatif dengan alat analisis SmartPLS 4, penelitian ini mengevaluasi sejauh mana ketiga variabel independen tersebut memengaruhi minat menabung sebagai variabel dependen. Hasil penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi bagi pengembangan strategi pemasaran bank syariah di daerah pedesaan

References

Beckmann, E., & Mare, D. S. (2017). Formal and Informal Household Savings: How Does Trust in Financial Institutions Influence the Choice of Saving Instruments? SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3023711

Damayanthy, D., Norman, E., & Ramadhanti, D. K. (2023). Analisis Tingkat Pengetahuan, Lokasi dan Literasi Keuangan Syariah terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Produk Bank Syariah Indonesia Cabang Kabupaten Belitung. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(2), 953–965. https://doi.org/10.47467/reslaj.v6i2.5406

Kumala, L., Nazori, N., & Anita, E. (2024). Pengaruh Pengetahuan, Promosi Dan Lokasi Terhadap Minat MenabungPada Bank Syariah di Kelurahan Pandan Jaya Kabupaten TanjungJabung Timur. SANTRI : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 2(2), 173–188.

Lal, M., & Pathak, V. K. (2011). Assumptions of Central Place Theory and Gravity Models with Special Reference to Consumer Spatial Behaviour. Journal of Management & Public Policy, 2(2), 99–108. http://ezproxy.library.capella.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=64286460&site=ehost-live&scope=site

Muzakir, A., Variana, Y. U., & Tsalasatul, A. (2023). Published by Jurnal Perbankan Syariah Journal homepage: https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/jps/index. 2(100), 37–49.

Nuraini, P., & Cheumar, M. (2023). An Analysis of The Influence of Sharia Financial Literacy on Interest in Using Sharia Bank Products. International Economic and Finance Review, 2(1), 92–105. https://doi.org/10.56897/iefr.v2i1.28

Rian Irawan, Ahsan Putra Hafiz, & Nurlia Fusfita. (2024). Pengaruh Lokasi Dan Promosi Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah Pada Masyarakat Kelurahan Kenali Besar Kecamatan Alam Barajo. Jurnal Inovasi Ekonomi Syariah Dan Akuntansi, 1(4), 185–199. https://doi.org/10.61132/jiesa.v1i4.305

Saputra, A. E. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Promosi, Dan Fasilitas Terhadap Keputusan Menabung Dengan Minat Menabung Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Al Mujaddid Humaniora, 8(1), 8–20. https://doi.org/10.58553/jalhu.v8i1.116

Sari, N., Lika Annisa, & Eka Nurlina. (2021). Analisis faktor pendorong minat nasabah dalam memilih Tabungan Haji di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Aceh. J-EBIS (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 6, 124–141. https://doi.org/10.32505/j-ebis.v6i2.3549

Trimulato, T., Putri, A. W., & Ismawati, I. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Lokasi dan Promosi Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Bank Syariah Indonesia. Kunuz: Journal of Islamic Banking and Finance, 2(2), 134–146. https://doi.org/10.30984/kunuz.v2i2.374

Downloads

Published

2025-06-28

How to Cite

Mailinda, S. (2025). Pengaruh Lokasi, Promosi, Pengetahuan Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah, Studi Kasus di Desa Branta Tinggi, Kabupaten Pamekasan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 4(2), 132–141. https://doi.org/10.33633/jekobs.v4i2.13165

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.