Model Gamifikasi Menggunakan Logika Fuzzy untuk Penentuan Reward Pelanggan pada E-Commerce
DOI:
https://doi.org/10.33633/tc.v19i1.3382Abstract
Inovasi menggunakan gamifikasi diperlukan untuk menghadapi persaingan antar e-commerce. Gamifikasi berguna untuk meningkatkan pengalaman, menjaga kesetiaan pelanggan, penguatan merk dan melengkapi motivasi pembeli dan melakukan transaksi di e-commerce. Bentuk yang umum dari gamifikasi adalah pemberian reward bagi pelanggan dengan kondisi tertentu. Kondisi ini contohnya adalah lama menjadi pelanggan, besar transaksi, jenis transaksi. Masalah yang terjadi berkaitan dengan pemberian reward kepada pelanggan adalah reward yang tidak sesuai dan monoton atau mudah ditebak sehingga unsur kejutan yang menjadi salah satu elemen penting dari reward menjadi menurun kualitasnya. Penelitian ini bertujuan membentuk model gamifikasi yang tidak monoton menggunakan kecerdasan buatan dengan metode logika fuzzy. Logika fuzzy mampu membentuk perilaku reward yang dinamis sehingga meningkatkan kualitas reward yang diberikan kepada pelanggan. Input yang digunakan untuk menentukan reward adalah banyaknya transaksi, banyak produk dipilih dan total biaya pesanan. Hasil dari penelitian ini, logika fuzzy dapat menghasilkan perilaku reward yang lebih dinamis. Kata kunci: gamifikasi, reward, logika fuzzy, e-commerceDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ichwan Setiarso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License Terms
All articles published in Techno.COM Journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This means:
1. Attribution
Readers and users are free to:
-
Share – Copy and redistribute the material in any medium or format.
-
Adapt – Remix, transform, and build upon the material.
As long as proper credit is given to the original work by citing the author(s) and the journal.
2. Non-Commercial Use
-
The material cannot be used for commercial purposes.
-
Commercial use includes selling the content, using it in commercial advertising, or integrating it into products/services for profit.
3. Rights of Authors
-
Authors retain copyright and grant Techno.COM Journal the right to publish the article.
-
Authors can distribute their work (e.g., in institutional repositories or personal websites) with proper acknowledgment of the journal.
4. No Additional Restrictions
-
The journal cannot apply legal terms or technological measures that restrict others from using the material in ways allowed by the license.
5. Disclaimer
-
The journal is not responsible for how the published content is used by third parties.
-
The opinions expressed in the articles are solely those of the authors.
For more details, visit the Creative Commons License Page:
? https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/










