Katalog Penjualan Rumah Berbasis Android Menggunakan Teknologi Augmented Reality dan Virtual Reality
DOI:
https://doi.org/10.33633/tc.v16i1.1300Abstract
Penerapan teknologi augmented reality kian diminati oleh pihak produsen untuk memasarkan produk yang dihasilkan. Teknologi augmented reality mampu meproyeksikan objek dua dimensi ataupun tiga dimensi kedalam lingkungan nyata. Teknologi virtual reality mampu membawa pengguna masuk kedalam lingkungan virtual sehingga pengguna merasa berada dalam lingkungan virtual. Penelitian ini menggunakan teknologi augmented reality yang mampu memproyeksikan objek tiga dimensi rumah sehingga katalog menjadi lebih nyata, dan teknologi virtual reality yang membuat pengguna berinteraksi langsung dengan objek tiga dimensi rumah dan merasa berada di dalam rumah. Aplikasi yang dibangun memanfaatkan sensor accelerometer yang tertanam dalam perangkat mobile android yang memungkinkan pengguna melihat seisi ruangan dengan memiringkan perangkat mobile android kekiri dan kekanan. Jumlah kamera virtual yang digunakan berjumlah lima yang diletakkan di ruang tamu, ruang keluarga, ruang kamar utama, ruang kamar anak, dan ruang dapur. Aplikasi ini berjalan pada platform android dan menggunakan personal komputer sebagai server yang menyimpan data informasi rumah. Dengan adanya aplikasi ini pengguna dapat merasakan suasana berbeda dalam melihat sebuah katalog. . Kata kunci—Augmentd Reality, Virtual Reality, Katalog, AndroidReferences
Arusoaie A, Cristei A.I. Augmented Reality. IEEE. 2010.
Fredrik P. What’s Real About Virtual Reality ?. IEEE.1999
Ginters E, Jorge. Low Cost augmented reality and RFID application for loginstic items visualization. ICTE. 2013
Miyashita T, Tachikawa T. An Augmented Reality Museum Guide. IEEE. 2008
Lee W, Park J. Augmented Foam : A Tangible Augmented Reality for Product Design. IEEE. 2005
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Alders Paliling

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License Terms
All articles published in Techno.COM Journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This means:
1. Attribution
Readers and users are free to:
-
Share – Copy and redistribute the material in any medium or format.
-
Adapt – Remix, transform, and build upon the material.
As long as proper credit is given to the original work by citing the author(s) and the journal.
2. Non-Commercial Use
-
The material cannot be used for commercial purposes.
-
Commercial use includes selling the content, using it in commercial advertising, or integrating it into products/services for profit.
3. Rights of Authors
-
Authors retain copyright and grant Techno.COM Journal the right to publish the article.
-
Authors can distribute their work (e.g., in institutional repositories or personal websites) with proper acknowledgment of the journal.
4. No Additional Restrictions
-
The journal cannot apply legal terms or technological measures that restrict others from using the material in ways allowed by the license.
5. Disclaimer
-
The journal is not responsible for how the published content is used by third parties.
-
The opinions expressed in the articles are solely those of the authors.
For more details, visit the Creative Commons License Page:
? https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/










