SERIOUS GAME BERBASIS KONSEP OPEN WORLD SEBAGAI SARANA BELAJAR MANDIRI DALAM PENGENALAN BAHASA MANDARIN UNTUK ANAK
DOI:
https://doi.org/10.33633/tc.v11i4.1015Abstract
Pembelajaran mandiri adalah salah satu faktor penting dalam pendidikan selain pendidikan terbimbing di sekolah. Pembelajaran mandiri dilakukan tanpa guru, oleh karena itu memerlukan sarana pendukung yang dapat membantu dalam pemahaman materi pelajaran secara mandiri. Game sebagai bagian dari multimedia interaktif menekankan keaktifan dan pengalaman dari penggunanya. Konsep open world yang populer dalam game mengijinkan kebebasan untuk pemain dalam menjelajah lingkungan virtual game dan cara mencapai tujuan. Hal ini mendukung konsep belajar mandiri yang lebih menekankan pengalaman dalam pembelajaran. Serious game adalah game yang tujuannya tidak hanya untuk hiburan tapi juga ada tujuan yang lebih serius, seperti untuk pembelajaran bahasa. Bahasa Mandarin yang sudah digunakan secara internasional menyebabkan adanya kebutuhan untuk pengenalan bahasa tersebut sejak masa anak-anak. Penelitian ini membahas tentang penggunaan konsep open world dalam game untuk pengenalan Bahasa Mandarin untuk anak. Kata Kunci: pendidikan, game, open world, belajar mandiri, bahasa mandarin.Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Hanny Haryanto, Wellia Shinta Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License Terms
All articles published in Techno.COM Journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This means:
1. Attribution
Readers and users are free to:
-
Share – Copy and redistribute the material in any medium or format.
-
Adapt – Remix, transform, and build upon the material.
As long as proper credit is given to the original work by citing the author(s) and the journal.
2. Non-Commercial Use
-
The material cannot be used for commercial purposes.
-
Commercial use includes selling the content, using it in commercial advertising, or integrating it into products/services for profit.
3. Rights of Authors
-
Authors retain copyright and grant Techno.COM Journal the right to publish the article.
-
Authors can distribute their work (e.g., in institutional repositories or personal websites) with proper acknowledgment of the journal.
4. No Additional Restrictions
-
The journal cannot apply legal terms or technological measures that restrict others from using the material in ways allowed by the license.
5. Disclaimer
-
The journal is not responsible for how the published content is used by third parties.
-
The opinions expressed in the articles are solely those of the authors.
For more details, visit the Creative Commons License Page:
? https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/










