EMOTIONAL INTELLIGENCE OF AI CHARACTER VIVY IN THE ORIGINAL ANIME VIVY: FLUORITE EYE'S SONG

Authors

  • Fajar Sidiq Universitas Dian Nuswantoro
  • Sri Oemiati Universitas Dian Nuswantoro

Abstract

Abstract: The discussion in this study is about the formation of emotional intelligence in AI characters in a literary work. The research data source is taken from the anime Vivy: Fluorite Eye's Song which is an original anime from Aniplex. The purpose of this study is to describe the formation of the emotional intelligence of an AI character named Vivy who is the main character in the anime Vivy: Fluorite Eye's Song. This research uses a qualitative descriptive method, namely by utilizing qualitative data that has been obtained and then described descriptively. The theory used to analyze is the theory of psychological analysis according to Goleman. The result of the research that has been done is the discovery of 5 elements of the formation of emotional intelligence in Vivy's character such as self-awareness, self-regulation, motivation, empathy, and social skills.Keywords: goleman, emotional intelligence, psychoanalysis, vivy: fluorite eye's song

Author Biography

Fajar Sidiq, Universitas Dian Nuswantoro

Fajar Sidiq born in Cilegon,10 Oktober 2002

References

Adiningtiyas, W. (2015). Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Penyesuaian Diri Siswa di Sekolah. In Available online at www.journal.unrika.ac.id Jurnal KOPASTA Jurnal KOPASTA (Vol. 2, Issue 2). www.journal.unrika.ac.id

Adnan Achiruddin Saleh. (2018). PENGANTAR PSIKOLOGI. Penerbit Aksara Timur.

Alien Jaya Setyasih Harini, R., & GPH Dipokusumo, Ms. (2020). FILM ANIME DRAGON BALL SEBAGAI MEDIA DIPLOMASI BUDAYA JEPANG DRAGON BALL ANIME FILM AS A MEDIUM OF JAPANESE CULTURAL DIPLOMACY.

Destiani Putri Utami. (2021). IKLIM ORGANISASI KELURAHAN DALAM PERSPEKTIF EKOLOGI. 1(12), 2735.

Faizah, N. L., & Oemiati, S. (2020). KECERDASAN EMOSIONAL TOKOH TOTTO CHAN DALAM NOVEL MADOGIWA NO TOTTO CHAN KARYA TETSUKO KUROYANAGI MENURUT TEORI GOLEMAN Sebuah Analisis Psikologi.

Goleman, D. (1995). Emotional Inteligence Kecerdasan Emosi Mengapa EI lebih penting daripada IQ. In PT Gramedia Pustaka Utama.

Karyadi, B. (2023). PEMANFAATAN KECERDASAN BUATAN DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN MANDIRI. 8(2), 253–258. https://doi.org/10.32832/educate.v8i02.14843

Kurniawan, E. D., & Hayati, N. N. (2024). Kecerdasan Buatan Dalam Novel Hujan Karya Tere Liye. 2(1), 16–23. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.501

Nasril, & Ulfatmi. (2018). Nasril-Melacak Konsep Dasar Kecerdasan MELACAK KONSEP DASAR KECERDASAN EMOSIONAL.

Nunuk Nur Shokhiyah. (2013). MELUKIS SEBAGAI MEDIA PEMBENTUKAN KECERDASAN EMOSIONAL PADA REMAJA. 5.

Rozy, M. F. (2021). NILAI MORAL DALAM ANIME TONARI NO TOTORO KARYA HAYAO MIYAZAKI.

Sangseok. (2020). Why? Artificial Intelligence - Kecerdasan Buatan. PT Elex Media Komputindo.

Tarmizi. (2017). KONSEP MANUSIA DALAM PSIKOLOGI ISLAM.

Toi, Y. (2020). Kepopuleran dan Penerimaan Anime Jepang Di Indonesia. Ayumi: Jurnal Budaya, Bahasa Dan Sastra, 7(1).

https://doi.org/10.25139/ayumi.v7i1.2808

Wiyatmi. (2011). Psikologi Sastra Teori dan Aplikasinya. Kanwa publisher.

Downloads

Published

2024-07-08

Issue

Section

Articles