Penerapan Naive Bayes Terhadap Sentimen Analisis Media Sosial Twitter Pengguna Commuter Line
DOI:
https://doi.org/10.62411/tc.v23i4.11497Abstract
Commuter Line ialah salah satu sektor pelayanan publik dibidang transportasi banyak dipergunakan oleh masyarakat saat ini. Sesuai perkembangan teknologi banyak opini masyarakat terhadap pelayanan Commuter Line beredar secara online, untuk menyampaikan opininya masyarakat menggunakan media sosial seperti Twitter. Media Twitter dapat dijadikan sebagai bahan evaluasi peningkatan kualitas layanan. Twitter memudahkan pelanggan untuk menyampaikan keluhan serta pendapat terkait layanan seperti PT KAI Commuter. Untuk memahami komentar pelanggan, persepsi layanan publik, dan mendapatkan opini baru maka perlu dilakukan analisis sentimen terhadap pelayanan Commuter Line. Analisis sentimen ini bertujuan untuk mengklasifikasikan tweets masyarakat terhadap layanan Commuter Line ke dalam sentimen complain dan not complain dengan menggunakan metode Naive Bayes. Metode ini mempunyai tingkat akurasi paling tinggi dalam pengklasifikasian analisis sentimen. Data yang diunduh dari Twitter menggunakan aplikasi RapidMiner sebanyak 1.010 tweet dan data validasi sebanyak 1.003 tweets. Pada akhir tahap penelitian diperoleh accuracy 78,11%, precision 81,76%, recall 72,51%, dan AUC yang didapat sebesar 0,814. Kata kunci: Analisis sentimen; Commuter Line; Twitter; Naive BayesDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sunarti Sunarti, Frisma Handayanna, Dewi Ayu Nur Wulandari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License Terms
All articles published in Techno.COM Journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This means:
1. Attribution
Readers and users are free to:
-
Share – Copy and redistribute the material in any medium or format.
-
Adapt – Remix, transform, and build upon the material.
As long as proper credit is given to the original work by citing the author(s) and the journal.
2. Non-Commercial Use
-
The material cannot be used for commercial purposes.
-
Commercial use includes selling the content, using it in commercial advertising, or integrating it into products/services for profit.
3. Rights of Authors
-
Authors retain copyright and grant Techno.COM Journal the right to publish the article.
-
Authors can distribute their work (e.g., in institutional repositories or personal websites) with proper acknowledgment of the journal.
4. No Additional Restrictions
-
The journal cannot apply legal terms or technological measures that restrict others from using the material in ways allowed by the license.
5. Disclaimer
-
The journal is not responsible for how the published content is used by third parties.
-
The opinions expressed in the articles are solely those of the authors.
For more details, visit the Creative Commons License Page:
? https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/