Application of Word Square and Scramble Sentence Learning Model to Improve English Vocabulary for Elementary School Students

Authors

  • Revita Salsabila Universitas Pendidikan Indonesia
  • Erwin Rahayu Saputra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dian Indihadi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33633/lite.v18i2.5713

Keywords:

Language, learning model, student,

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the application of the word square and scramble sentence learning models as an effort to increase English vocabulary for elementary school students. The method used is a qualitative method with a descriptive analysis approach. Data collection techniques using observation and interview methods. The subjects in this study were class IV students at SDN Sindangreret, totaling 17 people. The data analysis technique uses the Miles & Huberman interactive model. The results of this study discuss 1) student' perspectives on learning English; 2) the stages of learning with the word square and scramble sentence models; and 3) student learning outcomes. The conclusions in this study are 1) the application of the word square and scamble sentence learning models can help students to find and know new vocabulary in English and can improve students' ability to compose vocabulary correctly; 2) the application of the word square and scramble sentence learning models is effective for use in learning activities in elementary schools.

References

Fajrin, R., Sutrisno, S., & Reffiane, F. (2021). Model Kooperatif Tipe Word Square Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 4(1), 102–106.

Febriyanto, B. (2018). Scramble Game dalam Pembelajaran Writing di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(1), 75–86.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ibda, H. (2017). Urgensi Pemertahanan Bahasa Ibu di Sekolah Dasar. SHAHIH : Journal of Islamicate Multidisciplinary, 2(2). https://doi.org/10.22515/shahih.v2i2.980

Kurniati, K. (2019). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas V MIN Manggarai Kecamatan Reok Kabupaten Manggarai. UIN Alauddin Makassar.

Lestari, Y., Suyanto, I., & Suryandari, K. C. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Word Square dalam Peningkatan Motivasi dan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Kelas IV SD. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Ma’ruf, S. I., & Zamhari, M. S. (2018). Model Pembelajaran Scramble. http://eprints.umsida.ac.id/1264/

Maduwu, B. (2016). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah. Warta Dharmawangsa, 14–16.

Masruroh, A. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa dengan Menggunakan Teknik Scramble Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Kelas VA SD Nurul Islam Purwoyoso Semarang Tahun Pelajaran 2015/2015. Universitas Islam Negeri Walisongo.

Mukhsen, F. (2018). Analisis Perspektif Mahasiswa PAI FIAI UII Terhadap Bahasa Inggris dan Pengaruhnya Pada Tingkat Kelulusan Tes CEPT UII. Universitas Islam Indonesia.

Noviana, S. W., & Rahman, A. F. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran Word Square dengan Bantuan Alat Peraga Pada Materi Geometri. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 1, 90–95.

Semiawan, C. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif (Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya). Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Sucini, I. M. A., Suwatra, I. I. W., & Suarjana, I. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Word Square Berbasis Tri Kaya Parisudha Terhadap Hasil Belajar PKn. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 438–447.

Sugiharti, R. E., & Riftina, Y. (2018). Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris melalui Model Scramble pada Siswa Kelas 4 SDN Jatimulya 04 Tambun Selatan. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 14–22.

Yulianti, R., Suhartono, S., & Suryandari, K. C. (2013). Penggunaan Model Word Square dalam Peningkatan Penggunaan Kosakata Bahasa Inggris Kelas IV SD. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 1 (4).

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Salsabila, R., Saputra, E. R., & Indihadi, D. (2022). Application of Word Square and Scramble Sentence Learning Model to Improve English Vocabulary for Elementary School Students. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 18(2), 74–82. https://doi.org/10.33633/lite.v18i2.5713

Issue

Section

Articles