The Perception Of Domestic Tourists On Local Street Food In The Malioboro Area
DOI:
https://doi.org/10.33633/str.v3i1.7299Abstract
The development of street food in Malioboro creates diverse tourists. Diversity causes a different perception of traveler archipelago about wish taste, price, and quality service from local street food in Malioboro. Study this aim to identify the perception of the archipelago travel and its implication in increasing interest in traveler archipelago to the local street food in Malioboro. The research method used is method qualitative descriptive. Whereas the method of data collection research this conducted through questionnaires, interviews, observation field, documentation, and study library. method analysis in the study uses the theory of Milles & Huberman (in Sugiyono, 2014) which includes: data reduction, data presentation, data retrieval decision/verification/ conclusion. Research results show that based on profile geography, Malioboro is dominated by traveler which originated from outside DIY. Based on profile demographics, Malioboro is dominated by tourists manifold sex females aged 17-26 years. Perception traveler archipelago about price, taste, and quality service from local street food in Malioboro get positive perception. Efforts conducted party UPT Malioboro to increase interested travelers street food local that is guard quality product food and drink, increase hygiene and sanitation on Terrace Malioboro 1 to provide a sense of security and comfort to travelers and procurement events on the Terrace Malioboro 1.References
Achmad, F., & Supriono, S. (2017). Pengaruh Persepsi Harga dan Kualitas Layanan terhadap Minat Pembelian Ulang (Survei pada Konsumen Go-ride di Kota Surabaya) (Doctoral dissertation, Brawijaya University).
Akliyah, L., & Umar, M. Z. (2013). Analisis Daya Dukung Kawasan Wisata Pantai Sebanjar Kabupaten Alor Dalam Mendukung Pariwisata Yang Berkelanjutan. Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota, 13(2).
Amalina, N. (2019). Peran Kuliner dalam Meningkatan Citra Destinasi Pariwisata Pantai Lampuuk di Aceh Besar.
Ardiansyah, A. (2018). Potensi dan pengembangan Malioboro sebagai salah satu aset wisata DI Yogyakarta.
Ariani, N. M., & Aryanti, N. N. S. Persepsi wisatawan terhadap kuliner lokal pada hotel berbintang di kabupaten badung.
Auliya, S. (2021).Persepsi Wisatawan Domestik Terhadap Wisata Kuliner Nasi Kapau di Los Lambuang Bukittinggi (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).
Bahari, A. F. (2020). Analisis Kualitas Layanan Dalam Upaya Meningkatkan Kepuasan Narapidana Di Lapas Narkotika Kelas II A Pamekasan. Jurnal Ilmu Hukum Dan Humaniora, 7(1), 84-102.
Baiquni, M., Harmayani, E., & Widyaningsih, Y. A. (2018). Potensi Makanan Tradisional Kue Kolombeng Sebagai Daya Tarik Wisata Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Home Economics Journal, 2(2), 40-47.
Damanik, Janianton. 2006. Perencanaan Ekowisata. Yogyakarta: PUSBAR UGM & Andi Yogyakarta
Firatmadi, A. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Serta Dampaknya Terhadap Loyalitas Pelanggan. Journal of Business Studies, 2(2), 80-105.
Hasan, Ali.2015. Tourism Marketing.Yogyakarta: CAPS
Irwanto. (2016). Psikologi Umum. Jakarta: PT. Prehallindo
Imantoro, F. (2017). Pengaruh Citra Merek, Iklan, dan Cita Rasa terhadap Keputusan Pembelian (Survey terhadap Konsumen Mie Instan Merek Indomie di Wilayah Um Al-Hamam Riyadh) (Doctoral
dissertation, Universitas Brawijaya).
Janeta, A., & Santoso, S. O. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan makanan pada remaja di Surabaya. Jurnal Hospitality dan Manajemen Jasa, 6(1).
Kumala, Z. (2020). Dampak Sosial dan Ekonomi Di Kawasan Wisata Tamansari(Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).
Kuryanti, S. J., & Indriani, N. (2018). Pembuatan Website Sebagai Sarana Promosi Pariwisata:(Studi Kasus: Pantai Jatimalang, Purworejo). Sinkron: jurnal dan penelitian teknik informatika, 2(2), 37-46.
Lestari, Dewi Ayu dan I Made Bayu Arwangsa” Dampak Sosial Budaya Pro-Poor Tourism:Social Humanity Tour di Jakarta”Jurnal Pariwisata Vol.6 No.2.2018: 217. https://doi.org/10.24843/JDEPAR.2018.v06. i02.p01
Dwisaputra, Maihendro & Syofia Ac. 2017. Motivasi Pengunjung ke Kota Wisata Bukittinggi Sumatera Barat. JOM. FISIP Universitas Riau, Vol. 4(2)
Farisi, Salman, And Qahfi Romula Siregar. "Pengaruh Harga Dan Promosi Terhadap Loyalitas Pelanggan Pengguna Jasa Transportasi Online Di Kota Medan." Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen 3.1 (2020): 148-159.
Maimunah, S. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan, persepsi harga, cita rasa terhadap kepuasan konsumen dan loyalitas konsumen. iqtishadEQUITY, 1(2). https://doi.org/10.51804/iej.v1i2.542
Marwanti. 2005. Pemberdayaan Makanan Tradisional Pendukung Program pariwisata di Daerah Istimewa Yogyakarta. Makalah.Seminar Nasional Membangun Citra Pangan Tradisional. Semarang: UNNES
Myra. P. Gunawan. 2003. Seni Kuliner dan Perangkat Saji Makanan Khas Nusantara. Deputi Bidang Pengembangan Produk dan Usaha Pariwisata Kementerian Kebudayaan dan Pariwisata.
Nariani, N. K. (2019, June). Pengembangan Kuliner Lokal Berdasarkan Persepsi Wisatawan Di Ubud, Bali. In Journey: Journal of Tourismpreneurship, Culinary, Hospitality, Convention and Event Management (Vol. 1, No. 2, pp. 85-98). https://doi.org/10.46837/journey.v1i2.31
Ningsih,Ika oktavia “Keunikan Diksi Yang Digunakan Pada Nama-nama Tradisional Dan Modren”Jurnal Pendidikan dan pembelajaran bahasa Indonesia Vol 8.No 2.2019
Nurhadi, N. (2019). Pedagang Kaki Lima Perspektif Ekonomi Islam.Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 1(1), 52-71. https://doi.org/10.33650/profit.v2i1.550
Pendit, N. S. (1986). Ilmu pariwisata: sebuah pengantar perdana. Indonesia: Pradnya Paramita.
Prasetio, A. (2012). Pengaruh kualitas pelayanan dan harga terhadap kepuasan pelanggan. Management Analysis Journal, 1(1).
Rahma, N., Susilowati, I., & Purwanti, E. Y. (2017). Minat Wisatawan terhadap Makanan Lokal Kota Semarang.(Tourists’ Interest to Local Food In Semarang). Jurnal ekonomi dan pembangunan Indonesia, 18(1), 53-76. https://doi.org/10.21002/jepi.v18i1.752
Riswandi, R. (2019). Pengaruh Reputasi Penjual dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepercayaan Konsumen yang Berdampak pada Keputusan Pembelian. Digital Economic, Management and Accountingn Knowledge Development (DEMAnD), 1(2), 42-55. https://doi.org/10.46757/demand.v1i2.92
Setiawan, M. F. (2018). Analisa pengaruh food quality dan brand image terhadap keputusan pembelian roti kecik toko roti Ganep’s di Kota Solo. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(1).
Sofiati, I., Qomariah, N., & Hermawan, H. (2018). Dampak kualitas pelayanan terhadap loyalitas konsumen. Jurnal Sains Manajemen dan Bisnis Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.32528/jsmbi.v8i2.1792
Supriyadi, E. (2018). Analisis Pengendalian Kualitas Produk dengan Statistical Proses Control (SPC) di Pt. Surya Toto Indonesia, Tbk. JITMI (Jurnal Ilmiah Teknik dan Manajemen Industri), 1(1), 63-73.
Suwantoro, Gamal, 1997, Dasar- dasar Pariwisata.Yogyakarta: Erlangga
Syarifuddin, D., Noor, C. M., & Rohendi, A. (2018).Memaknai Kuliner Lokal Sebagai Daya Tarik Wisata Kota Bandung.Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1)
Tunjungsari, Komang Ratih. 2018. Karakteristik dan Persepsi Wisatawan Mancanegara di Kawasan Sanur dan Canggu, Bali. Jurnal Pariwisata Terapan. No. 2. Vol. 2.
Undang-Undang No 10 tahun 2009 tentang Kepariwisataan.
Utama, I Gusti Bagus Rai.2015. Penganar Ilmu Pariwisata Yogyakarta:Deepublish. Yoeti, Oka. 1995. Pengantar Ilmu Kepariwisataan (Edisi 1). Yogyakarta: ERLANGGA
Yuvia, O. M. (2017). Analysis of International Tourists' Perceptions on Street Food in Malioboro Street, Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).