Perancangan Produk Inovatif Jam Tangan Kayu menggunakan Metode TRIZ

Gita Permata Liansari

Abstract


Perkembangan ekonomi didukung oleh pesatnya pertumbuhan usaha kecil yang menciptakan inovasi dalam produk. Salah satu kreativitas yang berasal dari kota Bandung adalah jam tangan yang terbuat dari kayu. Produk ini mampu menembus pasar nasional dan internasional. Secara umum, permasalahan yang dihadapi adalah kualitas jam tangan yang kurang baik yaitu bahan baku, desain, dan suku cadang. Selain itu, harga jam tangan kayu relatif mahal sehingga jumlah konsumen tidak sebanyak jam tangan lainnya. Pada penelitian ini bertujuan untuk merancang produk jam tangan kayu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah TRIZ (Teoriya Resheniya Izobretatelskikh Zadatch). Hasil rancangan memperhatikan kualitas produk dari segi bahan, desain, suku cadang, dan proses produksi.

 


Keywords


Product Design; Quality; Wooden Watch; TRIZ; Innovative

Full Text:

PDF

References


Phonthanukitithaworn, C., Naruetharadhol, P., Gebsombut, N., Chanavirut, R., Onsa-ard, W., Joomwanta, P., Chanyuan, Z. dan Ketkaew, C. 2020. An Investigation of the Relationship among Medical Center’s Image, Service Quality, and Patient Loyalty. SAGE Open. 1-22.

Sandada, M. dan Matibiri, B. 2016. An Investigation into the Impact of Service Quality, Frequent Flier Programs and Safety Perception on Satisfaction and Customer Loyalty in the Airline Industry in Southern Africa, South East European Journal of Economics and Business. Volume 11 No 1. 41-53.

Laitala, K., Klepp, I.G., Haugrønning, V., Throne-Holst, H. dan Strandbakken, P. 2021. Increasing repair of household appliances, mobile phones and clothing: Experiences from consumers and the repair industry, Journal of Cleaner Production. Volume 282. 1-13.

Althuller, G.S. 1999. The Innovation Algorithm: Triz, Systhematic Innovation and Technical Creativity, Technical Innovation Center, Inc: Worcester.

Mann, Darrell. 2001. An Introduction to TRIZ: The Theory of Inventive Problem Solving, Creativity and Innovation Management. Volume 10, No 2. 123-125.

Garvin, D.A. 1984. What Does “Product Quality” Really Mean?, Sloan Management Review, 25-43.

Chinomona, R., Masinge, G. dan Sandada, M. 2014. The influence of E-service quality on customer perceived value, customer satisfaction and loyalty in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences. Volume 5, No 9. 331-341.




DOI: https://doi.org/10.33633/aiej.v5i2.5385

Article Metrics

Abstract view : 411 times
PDF - 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Gita Permata Liansari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Applied Industrial Engineering Journal (AIEJ) is published by Universitas Dian Nuswantoro and is indexed in: 

   

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

View My Stats